MISSATGES SECRETS A LES OBRES D’ART

Dijous, 11 de desembre de 2025 a les 18:30 h – FEDERACIÓ OBRERA
A càrrec de Ana Fernández Álvarez
(activitat només per a sòcies i socis) Sovint, davant d’una obra d’art, ens limitem a la seva bellesa superficial sense adonar-nos que sota la pintura s’amaguen missatges, narratives secretes i un ric simbolisme que el mateix artista va voler deixar-hi. Una xerrada captivadora ens convidarà a transformar-nos en autèntics detectius visuals per anar més enllà de l’aparent imatge silenciosa.
La sessió ens submergirà en els misteris dels bodegons del segle XVII. Més enllà de ser simples representacions de fruites, flors i objectes quotidians, aquestes «natures mortes» són sovint autèntiques al·legories. Què volen dir realment les pomes podrides, les calaveres, els rellotges de sorra o els objectes de vidre trencats? Descobrirem com cada element podia representar conceptes profunds com la fugacitat de la vida (vanitas), la prosperitat, la religiositat o la decadència.
Després, ens endinsarem en una de les obres més enigmàtiques de la història de l’art: «Les Menines» de Velázquez. Aquesta obra mestra del Barroc no és només un retrat de la infanta Margarida i el seu seguici; és un complex joc de mirades, perspectives i realitats. Què s’amaga en el reflex del mirall? Qui mira a qui? Velázquez va immortalitzar només la cort o va deixar un manifest sobre la naturalesa de la pintura i el seu propi estatus social? Aquesta xerrada ens ajudarà a desgranar les capes de significat que l’han convertit en una de les pintures més analitzades i discutides.
Finalment, explorarem una dimensió més abstracta i sensorial: es pot escoltar Kandinski? El pare de l’art abstracte, Vassili Kandinski, tenia sinestèsia, una condició neurològica que li permetia «escoltar els colors» i «veure la música». Descobrirem com aquesta percepció única va influir en la seva creació artística, buscant una connexió directa entre les formes, els colors i les emocions, i com el so i el ritme es plasmen en les seves composicions visuals.
Aquesta xerrada no és només una lliçó d’història de l’art, sinó una invitació a afinar la nostra mirada, a qüestionar el que veiem i a gaudir de l’art d’una manera molt més profunda i interactiva, desvetllant els secrets que els grans mestres van voler amagar a plena vista.
Ana Fernández és Doctora en Geografia i Història (Història de l’Art), professora d’Història, Art, Cinema, Literatura i Filosofia a les Escoles Pies de Terrassa. Amb una llarga trajectòria en l’àmbit cultural, ha estat responsable de màsters a l’ESCAC, col·labora amb entitats com Cine Club Sabadell i la Fundació Bosch i Cardellach, i forma part de jurats i revistes culturals.
