Aula d’Extensió Universitària per a la gent gran de Molins de Rei
Text refós amb les modificacions aprovades pels socis i sòcies a l’assemblea extraordinària celebrada a les 18.15 h. del 17 de maig de 2024, a la Sala d’actes de la Federació Obrera, carrer Jacint Verdaguer 48 de Molins de Rei.
CAPÍTOL I – LA DENOMINACIÓ, ELS FINS, EL DOMICILI i L’ ÀMBIT D’ACTUACIÓ
Art. 1 L’entitat denominada ASSOCIACIÓ AULA D’EXTENSIÓ UNIVERSITÀRIA PER A LA GENT GRAN DE MOLINS DE REI.
És una associació privada de caràcter sociocultural, amb personalitat jurídica i capacitat d’obrar, i que regula les seves activitats d’acord amb el que estableix la Llei 4/2008, de 24 d’abril, del llibre tercer del Codi Civil de Catalunya relatiu a les persones jurídiques, la llei orgànica 1/2002, de 22 de març, reguladora del dret d’associació i els seus estatuts. L’associació es declara apolítica i aconfessional. En queda exclòs tot ànim de lucre.
Art. 2 Els objectius i finalitats de I ‘Associació són:
1 – Fomentar i difondre la cultura a la gent gran amb temes coberts majoritàriament en els estudis d’àmbit universitari.
2 – Afavorir la interrelació amb altres persones així corn afavorir el sentit de comunitat, participació activa i mantenir viva la curiositat per ampliar els coneixements i la capacitat de diàleg i d’intercanvi d’opinions.
Art. 3 Per assolir dites finalitats es preveuen les següents activitats:
I – Cercar la col·laboració de les Universitats, mitjançant les seves biblioteques, seminaris, programes d’investigació i de formació en general, en contacte directe amb els seus catedràtics i professors.
2 – Promoure conferencies, taules rodones, seminaris, cursets, tertúlies, debats, visites socioculturals I, en general, activitats que afavoreixin el manteniment del cervell “en exercici”.
3 – Agrupar en programes trimestrals i per cursos les activitats que es volen desenvolupar.
Art. 4 EI domicili de I ‘associació s’estableix a Molins de Rei, carrer Jacint Verdaguer,48 Edifici Federació Obrera – Molins de Rei – 08750. Les funcions d’aquesta Associació s’exerceixen majoritàriament dins l’àmbit municipal de Molins de Rei i el seu entorn.
CAPITOL II- ELS MEMBRES DE L’ASSOCIACIÓ, ELS SEUS DRETS I LES SEVES OBLIGACIONS
Art. 5 Poden formar part de I ‘Associació totes les persones físiques i jurídiques que, de manera lliure i voluntària, tinguin interès en les seves finalitats i activitats. Pel que fa a les persones físiques, poden ser-ne a partir de 55 anys d’edat prioritàriament. Pel que fa a les persones jurídiques, en el ben entès que, les normes per les quals es regulen, no han d’excloure la possibilitat de formar part d’una associació. Per integrar-se a l’associació, tant les persones físiques com les jurídiques, han de presentar una sol·licitud per escrit a la Junta Directiva, la qual decidirà sobre l’admissió o no dels sol·licitants.
Art. 6 Els drets que corresponen als membres de l’Associació són els següents:
1 – Assistir amb veu i vot a les reunions de I ‘Assemblea General.
2 – Elegir o ser elegits per als llocs de representació o exercir càrrecs directius.
3 – Intervenir en el govern i en les gestions, com també en els serveis i activitats de l’associació, d’acord amb les normes legals i estatutàries.
4 – Exposar a I ‘Assemblea i a la Junta Directiva tot el que consideri que pugui contribuir a fer més plena la vida de l’Associació i més eficaç la realització dels objectius socials bàsics.
5 – Sol·licitar i obtenir explicacions sobre l’administració i la gestió de la Junta Directiva o dels mandataris de l’Associació.
6 – Ésser escoltats prèviament a l’adopció de mesures disciplinàries.
7 – Rebre informació sobre les activitats que es realitzin.
8 – Fer ús dels serveis comuns que s’estableixin o que estiguin a disposició de l’Associació.
9 – Formar part dels grups de treball.
10 – Posseir un exemplar dels estatuts.
Art. 7 Són deures dels membres de l’associació:
1 – Comprometre’s amb les finalitats de l’Associació i participar activament per assolir-les.
2 – Contribuir al sosteniment de l’associació amb el pagament de quotes, derrames i altres aportacions econòmiques fixades per la Junta i aprovades per l’Assemblea General d’acord amb aquesta.
3 – Complir la resta d’obligacions que resultin de les disposicions estatutàries.
4 – Acatar i complir els acords adoptats pels membres de govern de l‘Associació.
Art. 8 Són causes per ser donat de baixa de l’Associació:
1 – La voluntat de l’interessat mateix, comunicada per escrit a la Junta Directiva.
2 – No satisfer les quotes fixades.
3 – No complir les obligacions estatutàries.
CAPÍTOL III – L’ASSEMBLEA GENERAL
Art. 9
1 – L’Assemblea General és l’òrgan sobirà de l’associació: els seus membres en formen part per dret propi i irrenunciable i en igualtat absoluta.
2 – Els membres de l’associació, reunits en Assemblea General i legalment constituïda, decideixen per majoria els assumptes propis de la competència de l’Assemblea.
3 – Tots els membres queden subjectes als acords de l’Assemblea General, incloent-hi els absents, els qui en discrepen i els que, tot i ésser-hi presents, s’han abstingut de votar. En cas d’empat el President o presidenta emet el vot decisiu.
Art. 10 L’Assemblea General té les facultats següents:
a) Modificar els Estatuts de I ‘Associació.
b) Adoptar els acords relatius a la representació legal, gestió i defensa dels interessos dels seus membres.
c) Aprovar, si escau, la gestió de la Junta Directiva, el pressupost i els comptes anuals, i la memòria anual d’activitats.
d) Elegir els membres de la Junta Directiva, com també destituir-los i substituir-los.
e) A proposta de la Junta Directiva, designar un dels membres de la mateixa per exercir la presidència.
f) Establir les línies generals d’actuació que permetin a I ‘associació complir els seus fins.
g) Fixar l’import de les quotes i contribucions que els membres de l’Associació hauran de satisfer.
h) Conèixer les sol·licituds presentades per ser nou soci/a i restar assabentats de les baixes d’associats.
i) Ratificar, si s’escau, la baixa disciplinària dels associats i les altres sancions imposades per la Junta Directiva per faltes molt greus.
j) Acordar la transformació, la fusió, rescissió o la dissolució de l’Associació. En aquest últim cas procedir a la seva liquidació.
k) Resoldre sobre les qüestions que no estiguin expressament atribuïdes a cap altre òrgan de l’associació.
Art. 11
1 – L’Assemblea General es reuneix en sessió ordinària com a mínim un cop I ‘any, dins dels sis mesos següents a la data de tancament de l’exercici econòmic.
2 – L’Assemblea General es reunirà amb caràcter extraordinari sempre que calgui, a requeriment de la Junta Directiva o bé quan ho sol·liciti un deu per cent de membres de l’associació.
Art. 12
1 – L’Assemblea és convocada per la Junta Directiva mitjançant una convocatòria que ha de contenir l’ordre del dia, el lloc, la data i l’hora de la reunió.
2 – La convocatòria s’ha de comunicar al menys quinze dies abans de la data de la reunió, individualment i mitjançant un escrit adreçat al domicili o al correu electrònic que consti en la relació actualitzada que ha de tenir l’Associació. També es comunicarà públicament per diferents xarxes de comunicació.
3 – Les reunions de l’Assemblea General, les presideix el president/a de l‘Associació. Si no hi és, l’ha de substituir successivament, un vicepresident o el vocal de més edat de la Junta. Actuarà com a secretari o secretària qui ocupi el mateix càrrec a la Junta Directiva.
4 – EI secretari/a redacta l’acta de cada reunió, que ha de signar ell mateix i el president amb un extracte de les deliberacions, el text dels acords adoptats, el resultat numèric de les votacions i la llista de les persones assistents.
5 – Al començament de cada reunió de l’Assemblea General es llegeix l’acta de I ‘Assemblea anterior a fi de que s’aprovi o s’esmeni. Deu dies abans, les actes qualsevol altra documentació rellevant, han d’estar a disposició dels socis al local social o mitjançant mitjans electrònics: pàgina web de l’entitat i/o correu electrònic.
Art. 13
1 – L’Assemblea General es constitueix vàlidament sigui quin sigui el nombre de persones associades presents o representades.
2 – El 10% dels associats poden sol·licitar a la Junta Directiva la inclusió en l’ordre del dia d’un o més assumptes per tractar. Si ja s’hagués convocat l’Assemblea, poden fer-ho dins el primer terç del període comprès entre la recepció de la convocatòria i la data en que aquest òrgan s’ha de reunir. L’Assemblea pot adoptar acords respecte als punts inclosos en l’ordre del dia.
Art. 14
1 – Els acords es prenen per majoria simple de vots dels socis presents o representats.
2 – Per adoptar acords sobre la separació de membres I nomenaments de la Junta Directiva, la modificació dels estatuts, la dissolució de I ‘Associació, la constitució d’una federació amb associacions similars o la integració en una de ja existent, així com la disposició o alienació de béns, es requereix una majoria qualificada dels associats presents o representats (que els vots afirmatius superin el 60% dels emesos presents i representats). En qualsevol cas, l’elecció de la Junta Directiva, si es presenten diverses candidatures, es fa per acord de la majoria simple dels socis presents o representats (més vots a favor que en contra).
3 – Els socis que no puguin assistir a l’Assemblea poden delegar el seu vot per escrit a un membre de la Junta Directiva.
CAPÍTOL IV – LA JUNTA DIRECTIVA
Art. 15
1 – L’Associació la regeix, administra i representa la Junta Directiva formada
a) el president/presidenta
b) un/a vicepresident/a
c) el secretari/a
d) el tresorer/a
e) els vocals que calgui segons el desenvolupament de l’Associació, amb un mínim de tres.
2 – L’elecció dels membres de la Junta Directiva, que han de ser associats, es farà per votació a l‘Assemblea General, a proposta de la mateixa Junta Directiva.
3 – EI president/a serà designat/da per l’Assemblea General. EI secretari i el tresorer els elegirà la Junta Directiva d’entre els seus membres. La presidència, secretari/a i tresorer/a haurà de recaure en tres persones diferents.
4 – Si s’estima convenient el president/a, podrà elegir un vicepresident/a per tal d’auxiliar-lo en les seves funcions i substituir-lo en les seves absències.
5 – EI nomenament i el cessament dels càrrecs s’ha de comunicar al Registre d’Associacions mitjançant un certificat, emès per el secretari/a amb el vistiplau de la presidència.
6 – Els membres de la Junta Directiva exerceixen el càrrec gratuïtament.
Art. 16
1 – Els membres de Junta Directiva exerciran el càrrec durant un període de 4 anys i podran ser reelegits de nou.
2 – Les vacants que es produeixin en la Junta Directiva es cobriran en la primera Assemblea General que se celebri. Si és necessari la Junta podrà nomenar provisionalment, fins a la propera Assemblea General, un o més membres de I ‘associació pel càrrec o càrrecs vacants.
Art. 17
1 – La Junta Directiva té les facultats següents:
a) Ostentar i exercitar la representació de l‘Associació i portar a terme la direcció i administració de la manera més àmplia que reconegui la Llei, i complir, d’aquesta manera, les decisions preses per l’Assemblea General i d’acord amb les normes, les instruccions i les directrius generals que aquesta Assemblea General estableixi.
b) Proposar a l’Assemblea General el nomenament dels membres de la Junta Directiva, així com la designació del president de I ‘Associació.
c) Prendre els acords que calguin en relació amb la compareixença davant dels organismes públics i per exercir tot tipus d’accions legals i interposar els recursos pertinents.
d) Proposar a l’Assemblea General les quotes que els membres de l’Associació hauran de satisfer.
e) Presentar el balanç i l’estat de comptes de cada exercici a l’Assemblea General perquè els aprovi, i confeccionar els pressupostos de l’exercici següent, els quals hauran de ser aprovats també per l’Assemblea.
f) Elaborar la memòria anual i sotmetre-la a l’aprovació de l’Assemblea General.
g) Portar a terme les gestions necessàries davant d’organismes públics, privats, entitats i altres persones per aconseguir ajuts, l’ús de locals o edificis que puguin arribar a ser un lloc de convivència i comunicació i també un centre de relació ciutadana.
h) Obrir comptes corrents i llibretes d’estalvi a qualsevol establiment de crèdit o d’estalvi i disposar dels fons que hi hagi en aquests dipòsits. La disposició dels fons es determina a l’article 27.
i) Resoldre provisionalment qualsevol cas imprevist als estatuts presents i donar-ne compte a la primera Assemblea general.
Art. 18
1 – La Junta Directiva, convocada prèviament pel president/a o per la persona que el substitueixi, es reunirà en sessió ordinària amb la periodicitat que els seus membres decideixin, però que en tot cas, no podrà ser superior a tres mesos.
2 – Es reunirà en sessió extraordinària quan la convoqui amb aquest caràcter la presidència.
Art. 19
I – La Junta Directiva quedarà constituïda de manera vàlida amb convocatòria prèvia i un quòrum de la meitat més un. En qualsevol cas serà necessària l’assistència del president/a i del secretar/a i/ o de les persones que els substitueixin.
2 – La Junta Directiva prendrà els acords per majoria simple de vots dels assistents. En cas d’empat el president tindrà un vot de qualitat decisori. Es procurarà funcionar sempre per consens.
CAPITOL V – LA PRESIDENCIA I LA VICEPRESIDENCIA
Art. 20
1 – EI president de l‘associació també serà president de la Junta Directiva.
2 – Són pròpies del president les funcions següents:
a) Les de direcció i representació legal de l’Associació, per delegació de l’Assemblea General i de la Junta Directiva.
b) La presidència i la direcció dels debats, tant de l’Assemblea General com de la Junta Directiva.
c) Emetre un vot de qualitat decisori en els casos d’empat.
d) Establir la convocatòria de les reunions de l’Assemblea General i de la Junta Directiva.
e) Visar les actes i els certificats confeccionats pel secretari/a de l’associació.
f) Les atribucions pròpies del càrrec i les que li delegui l’Assemblea General i la Junta Directiva.
3 – EI president el substituirà, en el cas d’absència o de malaltia, un dels vicepresidents que designi el president i en el seu defecte, el vocal més antic de la Junta, per aquest ordre correlatiu: en cas d’igualtat en l’antiguitat a la Junta, serà el de més edat dels més antics.
4 – EI president es podrà fer assistir si ho estima convenient, per un Comitè Assessor format per un màxim de 8 persones, directe o indirectament relacionades amb l’Associació. Es reunirà un mínim d’una vegada l’any i la convocatòria serà fixada pel president/a, amb l’antelació suficient per cercar la màxima assistència possible. EI temps de permanència en aquest Consell serà de tres anys, renovable una vegada.
5 – Els acords de la Junta Directiva es faran constar al llibre i han de ser signats pel secretari i el president. En iniciar-se cada reunió de la Junta Directiva, es llegirà l’acta de la sessió anterior perquè s’aprovi o es rectifiqui si s’escau.
CAPÍTOL VI EL TRESORER 1 EL SECRETARI
Art. 21
EI tresorer tindrà com a funció la custòdia i el control dels recursos de l’associació, com també l’elaboració del pressupost, els comptes anuals i la liquidació pressupostària, a fi de sotmetre’ls a la Junta Directiva. Portarà un llibre de “caixa”. Signarà els rebuts de quotes i altres documents de tresoreria. Pagarà les factures visades i aprovades pel president. Efectuarà els ingressos en dipòsits oberts en establiments de crèdit o d’estalvi. La disposició dels fons es determina a l’article 27.
Art. 22
EI secretari ha de custodiar la documentació de l’associació, aixecar, redactar i signar les actes de les reunions de les Assemblees Generals i la Junta Directiva, – actuant com a secretari d’aquestes funcions-, redactar i autoritzar les certificacions que calgui lliurar, com també portar et llibre de registre de socis de I ‘associació.
CAPÍTOL VII – REGIM DISCIPLINARI
Art. 23 La Junta Directiva pot sancionar les infraccions comeses pels socis.
1 – Aquestes infraccions comeses es poden qualificar de lleus, greus i molt greus, i les sancions corresponents poden anar des d’una amonestació fins a l’expulsió de l’Associació, segons el que estableixi el reglament intern.
2 – EI procediment sancionador s’inicia d’ofici o bé com a conseqüència d’una denúncia o comunicació. En el termini de 10 dies, la Junta Directiva nomena un instructor, que tramita l’expedient sancionador i proposa la resolució en el termini de 15 dies, amb audiència prèvia del presumpte infractor. La resolució final, que ha de ser motivada i aprovada per dues terceres parts dels membres de la Junta Directiva, l’adopta aquest òrgan de govern també dins d’un període de 15 dies.
3 – En els casos de faltes molt greus acordades per la Junta Directiva, les persones interessades poden sol·licitar, l’anul·lació, la rebaixa o, per defecte, la ratificació de la sanció davant la primera Assemblea General que tingui loc.
CAPITOL VIII – EL RÉGIM ECONOMIC DE L’ASSOCIACIÓ
Art. 24
Els recursos econòmics de l’associació es nodreixen de:
a) Les quotes que fixi l’Assemblea General per als seus membres.
b) Les subvencions oficials o particulars.
c) Les donacions, herències o llegats.
d) les rendes del patrimoni mateix o bé d’altres ingressos que puguin obtenir-se de certes activitats programades.
Art. 25
La totalitat dels eventuals superàvits anuals (nets després d’amortitzacions) que es puguin aconseguir a cada exercici, producte de les diferents activitats de l’Associació, es destinaran íntegrament a una reserva que permeti mantenir en el futur els fins de l’Associació, indicats a l’article 2 dels presents estatuts.
Art. 26
L’exercici econòmic comença el primer de juliol de cada any i queda tancat el 30 de juny de l‘any següent, coincidint amb el curs acadèmic.
Art. 27
En els comptes corrents, llibretes d’estalvi o altres dipòsits oberts en establiments de crèdit o d’estalvi, hi ha de figurar les signatures del president, del vicepresident, del tresorer i del secretari o d’un altre vocal nomenat específicament per la Junta Directiva que substitueixi al secretari. Por poder disposar dels seus fons n‘hi haurà prou amb dues firmes, o amb la signatura només del tresorer amb les limitacions de quantitat que estableixi la Junta Directiva.
CAPITOL IX – LA DISSOLUCIÓ
Art. 28
L’Associació pot ser dissolta si ho acorda I’ Assemblea General, convocada amb caràcter extraordinari expressament per a aquest fi.
Art. 29
1 – Un cop acordada la dissolució, l’Assemblea General prendrà les mesures oportunes, tant pel que fa a la destinació que es doni als béns i drets de l’Associació, com a la finalitat, extinció i liquidació de qualsevol operació pendent.
2 – L’Assemblea està facultada per elegir una comissió liquidadora, sempre que ho cregui necessari.
3 – Els membres de l’Associació estan exempts de responsabilitat personal.
La seva responsabilitat quedarà limitada a complir les obligacions que ells mateixos hagin contret voluntàriament.
4.- EI romanent net que resulti de la liquidació es lliurarà directament a l’entitat pública o privada sense afany de lucre que, en I ‘àmbit territorial d’actuació de l’Associació, s’hagi caracteritzat més en la seva acció a favor d’obres benèfiques envers de la gent gran.
5 – Les funcions de liquidació i execució dels acords a què fan referencia els apartats anteriors d’aquest mateix article, seran competència de la Junta Directiva, si l’Assemblea General no ha conferit aquesta missió a una Comissió Liquidadora especialment designada.
Molins de Rei 17 de maig de 2024
President/ Secretaria
Jose Antonio Sánchez Roca/ Júlia Abós Prats